Garantie voorwaarden

Wat zijn de garantievoorwaarden?
Jeder Trading  ontwikkelt en produceert kwalitatief hoogwaardige gereedschappen. Voor alle producten geldt een garantie van 1 jaar voor bedrijven, en 2 jaar voor consumenten. Wij beschikken over een eigen reparatie afdeling met alle mogelijke onderdelen en een deskundige technische dienst, en hanteren dezelfde garantie voorwaarden als de volgende merken: Festool, Makita, Dewalt, Carrat en Bosch die als volgt luiden:
-    Het kosteloos repareren van een nieuwe machine door Jeder Trading, als dit binnen de garantieperiode een defect vertoont als gevolg van product- en/of materiaalfout. Naar eigen keuze kan de ter reparatie aangeboden machine ook worden vervangen door een andere machine volgens de laatste stand van de techniek.
-    De kosten van terugzending van ons magazijn tot uw adres zijn voor Jeder Trading, mits de garantie aanspraak wordt erkend.

Garantie omvat niet of vervalt wanneer:
-    Machines die door anderen dan door Jeder Trading aangewezen deskundigen zijn gedemonteerd of door hen zijn gewijzigd.
-    De gevolgen van onoordeelkundig of verkeerd gebruik van de machines. Indien de instructies in de gebruiksaanwijzing niet zijn opgevolgd, er sprake is van slecht onderhoud, nalatigheid of overbelasting van de machine zoals bijvoorbeeld een doorgebrande motor en defecte overbelasting beveiliging onderdelen.
-    Gebruiksonderdelen zoals diamant zaagbladen, diamantboren, schaafbeitels, cirkel zaagbladen, schuur banden, PRCD schakelaars, schuurschijven, beitels, etc. en ook onderdelen voor de bevestiging hiervan (bouten, sluitringen, klemplaten).
-    Koolborstels.
-    Onderdelen onderhevig aan slijtage tijdens de garantieperiode van machines zoals kogel- en naaldlagers, slip koppelingen, olie afdichtingen, zuiger en aandrijfveren.
Voor meer informatie omtrent dit onderwerp verwijzen wij u door naar het kopje “garantie”.

Coulance
Wanneer de schade aan een machine niet onder de 1 jaar fabrieksgarantie valt (dus geen fabricage fout is) maar de schade aan het product veroorzaakt is door onjuist gebruik van de gebruiker, dan bieden wij als service onze klanten de volgende regeling aan:
1. Is de machine tussen de 0 tot en met 6 maanden oud: 40% korting op de onderdelen en 100% op de arbeid.
2. Is de machine tussen de 7 tot en met 12 maanden oud: 25% korting op de onderdelen en 100% op de arbeid.
-    Deze regeling geld enkel voor de producten van het merk Jeder Trading en is 1 keer toepasbaar op een aankoop en geld niet voor verslijtbare onderdelen die vervangen dienen te worden als gevolg van intensief gebruik en normale slijtage.
Hierbij willen wij graag duidelijkheid verschaffen wat garantie / fabrieksgarantie op een product inhoud. Wanneer een koopovereenkomst tot stand komt en een product word aangekocht, hebben beide partijen, zowel plichten en verantwoordelijkheden. Op een product geld een garantieperiode van 1 jaar. Dit betekent niet dat het product zonder duidelijke garantievoorwaarden binnen deze termijn kosteloos gerepareerd of vervangen zal worden, door de fabrikant. Door het product te kopen gaat de gebruiker hiermee akkoord en geeft hij aan dat hij hiervan op de hoogte is.

De fabrikant is enkel verantwoordelijk voor schade aan het product dat terug te leiden is naar een fabricagefout. De gebruiker van het product is verantwoordelijk voor schade die veroorzaakt is door; overbelasting, ondeskundig gebruik, slecht onderhoud, val-, water-, stofschade, verkeerde toepassing en normale gebruikersslijtage. Dit houd in dat de gebruiker voor 99% invloed heeft op het feit of schade aan zijn machine onder de garantie valt. Voor sommige producten die intensief of onder zeer extreme omstandigheden gebruikt worden, zijn de reparatiekosten voor de gebruiker. Zelfs al is de machine na de 1e dag van aankoop al defect. Dit is helaas mogelijk als de gebruiksregels van de fabrikant niet worden opgevolgd. Bij een product zoals een oven of koelkast heeft de gebruiker weinig tot geen invloed op schade aan het product en zal er eerder sprake zijn van garantie in 99% van de gevallen.

Wat zijn de plichten en verantwoordelijkheden van de koper en verkoper?
-    De verkoper heeft de plicht ervoor te zorgen dat het product deugdelijk is. Ook is de fabrikant ervoor verantwoordelijk dat het product gebruikt kan worden voor de doeleinden waarvoor de verkopende partij reclame maakt.
-    Het product dient te zijn voorzien van een handleiding (Engels of Nederlands) met daarin vermeld hoe en waarvoor het product gebruikt dient te worden met gebruiksregels die de gebruiker dient aan te houden. 
-    De garantie periode die de fabrikant geeft, geldt enkel voor fouten aan onderdelen die voortkomen uit het productie proces, en niet zijn te verwijten door verkeerd gebruik of slecht onderhoud door de gebruiker.
-    De koper of gebruiker van het product is verantwoordelijk voor het feit dat hij het juiste model of sterkte machine aanschaft voor de werkzaamheden die hij voor ogen heeft. 
-    Tevens is de gebruiker verplicht om het product te onderhouden en de gebruik- & onderhoud regels op te volgen die de fabrikant voorgeschreven heeft voor het product.
-    Word het product gebruikt voor doeleinden waarvoor het product te licht is, of is er sprake van overbelasting en slecht onderhoud, dan zal de gebruiker zelf  alle schade moeten betalen aan het product.

Uw recht op een deugdelijk product
U heeft recht op een deugdelijk product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. Wat u van een product kunt verwachten hangt af van de volgende zaken:
a. wat de verkoper heeft geadviseerd
b. wat er in de reclame is gezegd
c. het merk
d. de prijs
e. of het product nieuw of tweedehands is

Hoe lang moet een product meegaan?
Hoe lang een product mee moet gaan, hangt natuurlijk af van het soort product. Een wasmachine gaat bijvoorbeeld vaak langer mee dan een diamantboor. Het is verstandig om van tevoren aan de verkoper te vragen hoe lang het product mee moet gaan.

Wanneer voldoet een product niet aan de verwachtingen?
Een product voldoet niet aan de verwachtingen, en is dus ondeugdelijk als het product niet goed is. Maar niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Bijvoorbeeld als een product is versleten binnen de garantie periode, is het niet ondeugdelijk. Slijtage hoort bij gebruik en zijn onderhoudskosten. Een auto moet u ook onderhouden. De gebruiker heeft de plicht om het oliepeil wekelijks te controleren, zichzelf goed te informeren wat voor brandstof hij moet tanken en hoe het product gebruikt dient te worden. Hebt u de gebruiksregels van de fabrikant niet opgevolgd, een product verkeerd gebruikt of hebt u een product zelf beschadigd? Dan moet u de kosten voor reparatie of voor een nieuw product zelf betalen en heeft u geen recht op garantie.

Voorbeeld
U hebt een koelkast gekocht. Na een aantal jaren gaat het lampje kapot. Dan moet u dit zelf vervangen en betalen. Gaat een lade kapot omdat u deze laat vallen, dan moet u dit zelf vervangen en betalen. Maar gaat de motor opeens kapot binnen 1 jaar? Dan heeft u recht op garantie en kunt u teruggaan naar de winkel, omdat de gebruiker geen invloed op dit onderdeel kan hebben op het feit dat de motor stuk gaat. Hij kan hem niet laten vallen, niet overbelasten en in de handleiding word niet aangegeven door de fabrikant dat hij de motor periodiek moet door spuiten met droge lucht of moet nakoelen na gebruik enzovoort. De gebruiker heeft de motor nooit in zijn handen gehad, dus hem valt niets te verwijten.

Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat het product een lange levensduur heeft?
Alvorens u een product aankoopt, zorg ervoor dat u het juiste model, sterkte of type product koopt voor uw gebruik. Bent u van plan om een product intensief te gebruiken, koop dan niet het lichtste model, maar koop een sterker en duurder apparaat. Denk niet dat wanneer u een Volkswagen Polo koopt, u daar ook die zware aanhanger iedere dag mee naar het werk kan rijden. Nee, dan koopt u een bus of jeep met een zware motor. Doe dit ook met gereedschap. Alle gereedschappen op de markt hebben hun grenzen waarvoor ze gebruikt kunnen worden. Informeer  bij de leverancier welk model machine het best bij uw werkzaamheden past. Lees altijd de handleiding van het product goed door waarin de fabrikant aangeeft, hoe het product gebruikt en onderhouden dient te worden. Denk niet dat u met al uw ervaring alles al weet, iedereen maakt fouten en het kost een kleine moeite om informatie in te winnen hoe je een product het beste kan gebruiken. Wij komen te vaak tegen dat gebruikers die installateur of timmerman zijn ook wel even een diamant boormachine kunnen gebruiken zonder de handleiding te lezen en toe te passen.  Dit resulteert vaak in overbelasting of schade door ondeskundig gebruik. Informeer ook goed welk type gebruiksartikelen het beste in combinatie met het product gebruikt kunnen worden. Onderhoud het product dagelijks en maak het schoon na ieder gebruik. Laat de motor altijd stationair nadraaien na intensief gebruik om de spoel af te laten koelen. Spuit dagelijks het gereedschap door met droge perslucht. Stof is zeer schadelijk voor de motor van een machine.

Wat te doen bij schade aan mijn machine?
-    Onder het kopje "informatie" bovenaan de website vind u het kopje "retour formulier". Print deze uit en vul deze in en stuur het retour formulier samen met de aankoop factuur en de machine naar ons adres. Wij nemen direct contact met u op na ontvangst van uw machine.
-    Jeder Trading  is er trots op dat wij als 1 van de enige aanbieders van specialistisch gereedschap een dergelijk unieke garantie coulance regeling aanbieden naar onze klanten, zoals bovenaan het artikel.